۱۳۹۲ دی ۱۷, سه‌شنبه

ایلنا: «از نیل و آفتاب» منتشر شد




طراح‌جلد: یاسین محمدی





به‌گزارش ایلنا: «از نیل و آفتاب» عنوان مجموعه‌ای است از سروده‌های محسن صلاحی‌راد که نشر افراز آن را به‌تازگی منتشر و به بازار روانه کرده است.

صلاحی‌راد در مورد این مجموعه‌شعر به خبرنگار ایلنا گفت: این کتاب از سه دفتر تشکیل شده: «بی‌بهانه» سروده‌های عاشقانه‌ی مرا دربر دارد، «از شوق روزهای بهاری» شعرهایی اجتماعی هستند و «آبگینه‌ی شکسته» بیشتر حاصل تأملات شخصی من‌اند.

او ضمن بیان این مطلب که «از نیل و آفتاب» در مجموع ۴۴ سروده را شامل می‌شود، به سابقه‌اش در سرایش شعر اشاره کرد و گفت: از سال ۷۸ فعالیت جدی خود را در تبریز آغاز کردم و با جریان‌های مختلف شعر آشنا شدم، اما همواره دوست داشته‌ام استقلال خود را در شعر حفظ کنم.

این شاعر ادامه داد: بعد از مطالعه‌ی جریان‌های شعریِ معاصر دریافتم که شعر فارسی بعد از دهه‌ی ۵۰، با غلبه‌ی زبان ترجمه روبه‌رو شده که به ایجاد موج‌ها و جریان‌های مختلف شعری منجر شده است و همین گرایش‌ها و زیرشاخه‌هایشان رفته‌رفته مخاطب فارسی‌زبان را از شعر دور کرده‌اند.

او ضمن بیان این مطلب که سعی کرده با اتکا به بوطیقاهای غالب در شعر دهه‌های ۳۰ و ۴۰، شاخصه‌های ذهنی و روحی خود را در آثارش انعکاس دهد، گفت: به نظر من قالب «آزاد/ نیمایی» نزدیک‌ترین صورت را به شعر فارسی دارد، اما شعر سپید، جز در موارد خاص مثل اشعار شاملو، با وجود تلاش‌ها و تجربه‌های مختلف، امکان زمزمه‌شدگی را از دست داده که همانا سنت دیرینه‌ی مردم ما در مواجهه با شعر بوده است.

صلاحی‌راد گفت: نیما با طرح قالب «آزاد/ نیمایی» فرصت تازه‌ای برای خلق شعر ایجاد کرد که بعد‌ها با کوشش شاعران و شاگردانش به مهم‌ترین بستر شعر فارسی تبدیل شد. به‌نظر من امتیاز این نوع شعر، این است که هنوز در آن، موسیقی جای خودش را حفظ کرده و همین مسأله باعث شده که در ذهن مردم رسوب کند و در عرصه‌های مختلف زندگی‌شان حضور داشته باشد و مردم بتوانند آن را زمزمه کنند.

او افزود: این مسأله‌ی مهمی است که شعر در سه دهه‌ی اخیر از آن بی‌بهره مانده. به همین دلیل من با شعری که کاملاً بی‌وزن باشد مشکل دارم، زیرا معتقدم عروض بیشترین قابلیت‌ها را به شعر فارسی افزوده، چنان‌که در شعرهای غیرعروضیِ شاملو نیز وزن را باز در حد آهنگی درونی حس می‌کنیم! اما معتقدم شعری که هیچ وزن و آهنگی نداشته باشد، نمی‌تواند نظر مخاطبان پُرسابقه‌ی شعر فارسی را به خود جلب کند.

شاعرِ «از نیل و آفتاب» راجع به سایر سروده‌هایش نیز گفت: در حال حاضر دو مجموعه‌شعر دیگر آماده‌ی چاپ دارم که به‌احتمال زیاد سال آینده منتشر خواهند شد: اولی «از کوچه‌ی کلارا» نام دارد که بخش دیگری از سروده‌های نیمایی مرا شامل می‌شود و دومی «از فراهنگ زمان‌ها»ست که گزینه‌ای از شعرهای کلاسیک من خواهد بود، هرچند در آن به‌تمامی به سنت‌های شعر کلاسیک فارسی وفادار نمانده‌ام.

پایان پیام

1392-10-17, 13:06
کد خبر: 134796

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر